Stop making war, maybe?

Min kanske närmaste vän ska åka till Palestina.
Han verkligen brinner för den resan. Jag vill hjälpa honom på alla sett och vis för shit, han ställer sig mitt i kriget. Jag kan tycka en massa men aldrig skulle jag våga offra mig för en kula, jag är inte klar i mitt liv än.

Det finns en grupp som gör sitt allt för att riva muren kring Palestina de organiserar sig, tar imot all fredlig hjälp, ställer sig vid muren och skapar en mänslig blockad. De kallas sig ISM (international solidarity movement) och finns över hela världen. Har du hört om de civilia personer som dött i Gaza nyligen? Många en av dem var organiserade i ISM och var där under deras flagg, Jag hörde om en som ställde sig framför en bulldozer och blev helt överkörd. Människans värde är helt sjukt när det kommer till kamper som handlar om makt, styrs av hat och rasism.

Hos ISM är det han ska stanna. Han ska vara under deras flagg. Jag borde inte oroa mig men jag slutar ändå inte ha klumpen i magen om vad som han hända honom där borta vid gränsen. Inget är som livet i ett krig och jag ber till alla de gudar jag inte tror på att jag aldrig ska få veta hur det känns att stå vid randen av undergång och känna känslan av död och förtvivlan. Det är svårt nog på långt håll.

Jag struntar i om Israel inte är rasister eller om Palestiner är rasister mot judar. Det spelar ingen roll längre vem som gör det man ska eller vem som inte. Vi människor som bor här i det välutvecklade landet Sverige och är det mest sekulariserade landet i hela världen borde väl ha kunskap nog att inse att någon slakt av någon människa alls är ett fenomnem som vi i hela världshistorien försökt "undvika" till all kostad? Nu borde vi alla enas och se till att sådanna här mänskliga katastrofer inte längre slår rot.
"Om du skjuter en man får du räkna med tre som skjuter tillbaka."
- Jimmy Cliff
Det finns inget mänskligt i att döda som vi gör, vi beter som djur. Hårda,dumma, iskalla, trångsynta djur. Kalla mig hippie men nu räcker det med bomber och människor med vapen. Vi behöver lite omsorg och kärlek allihopa.

MAKE OUT
NOT WAR
(känns löjligt nog som den bästa idèn på länge)
Make Love Not War

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0